معرفی R&D و اهداف آن

معرفی R&D و اهداف آن

مهندس فائزه حکم‌الهی

رئیس بخش R&D شرکت بین‌المللی بازرسی کالای تجاری IGI

تاسیس «واحد تحقیق و توسعه» (R&D: Research And Development) تلاش برای ایجاد ساختاری رسمی با هدف افزایش نوآوری در یک مجموعه است. به‌عبارت دیگر، «تحقیق و توسعه» تاثير مستقيمی بر نوآوری، بهره‌وری، كيفيت، سطح استاندارد زندگی، سهم بازار و نيز ديگر عواملي كه در افزايش توان رقابتي سازمان‌ها موثر هستند، دارد.

از طریق «واحد تحقیق و توسعه» است که شرکت‌ها می‌توانند گامی در جهت ارائه خدمات جدید و یا توسعه آن‌ها بردارند. به‌طور معمول آنچه که واحد تحقیق و توسعه کشف یا ابداع می‌کند به‌صورت راهکار و یا حتی فرآیند، متدولوژی و “فریم‌ورک” پیشنهادی در اختیار مدیریت سازمان و یا واحدهای مربوطه قرار خواهد گرفت.

کار واحد تحقیق و توسعه به‌طور خلاصه، انجام تحقیقات جهت ارتقای دانش سازمان است. این تحقیقات می‌تواند در هر زمینه‌ای  اما در راستای اهداف سازمان و افزایش بهره‌وری آن باشد.

سازمان دولتی بنیاد ملی علوم  (NSF: National Science Foundation)، سه نوع مختلف از توسعه و تحقیق را معرفی کرده است:
تحقیقات پایه‌ای، تحقیقات کاربردی و توسعه تحقیقات.

تحقیقات پایه‌ای

این تحقیقات به‌طور معمول دارای اهداف، دانش و درک کاملی از یک موضوع هستند. این تحقیقات برای پیگیری پیشرفت دانش علمی انجام می‌شوند و اهداف تجاری خاصی ندارند. برای استفاده موثر و کسب سود از این نوع توسعه و تحقیق باید آن‌را به‌طور مداوم و مستمر انجام داد تا بتوان منابع کافی را برای حوزه فعالیتی خود به‌دست آورد.

تحقیقات کاربردی

این تحقیقات در جهت به‌دست آوردن دانش یا درک لازم برای تعیین ابزاری است که به‌وسیله آن بتوان یک نیاز را شناسایی و برآورده ساخت. تحقیقات کاربردی همچنین برای دستیابی به دانش جدید با کاربرد تجاری خاص و با توجه به محصولات و فرآیندها انجام می‌شوند. از این نوع تحقیقات می‌توان در جهت توسعه خدمات و یا دستاوردهای جدید استفاده کرد.

توسعه تحقیقات

یک کار سیستماتیک است که با استفاده از دانش و مهارت‌های به‌دست آمده از تحقیقات یا تجارب عملی، می‌تواند منجر به تولید محصولات و فرآیندهای جدید یا بهبود خدمات شود.

در این مجموعه تلاش بر این است که مراحل مختلف فعالیت‌های توسعه و تحقیق که به عنوان یک سیستم تحقیق خطی انجام می‌شوند، به روش خاص خود برای یافتن نوآوری در کسب و کار و ارائه خدمات جدید با یکدیگر همکاری کنند.

اهمیت «تحقیق و توسعه» در میان عواملی که هرروزه به‌طور مستقیم با عملکرد اقتصادی نوظهور و خوب برخی کشورها در قرن بیست و یکم در ارتباط است بسیار مشهود و ملموس است. در شرکت‌های موفق و باتجربه، «تحقیق و توسعه» برای تقویت اهداف تجاری اقداماتی را انجام می‌دهد و شرکت نیز با تولید دستاوردها یا ارائه خدمات بهتر و نوآورانه و بهبود فرآیندهای عملیاتی و ارائه مشاوره تخصصی به سایر شرکت‌ها و مشتریان می‌تواند به رشد اقتصادی چشمگیری برسد.

هر صنعت و کسب و کاری چه قدیمی و چه نوظهور، باید به‌طور پیوسته در حال طراحی و گسترش دامنه محصولات و یا خدمات خود باشد. این امر به دلیل تغییرات و توسعه مداوم فناوری و همچنین پیشرفت سایر رقیبان و تغییر ترجیحات مشتریان بسیار ضروری است و بدون داشتن برنامه منسجمی از R&D  امکان‌پذیر نخواهد بود.

 


برگرفته از:
Frascati Manual 2015
Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development
Access the complete publication at:
https://doi.org/10.1787/9789264239012-4-en

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


تهران، خیابان استاد مطهری، بعد از چهارراه قائم مقام فراهانی پلاک334

صندوق پستی: 3619 ــ 15875

تلفن: 4 ــ 88833170

فکس: 88833179

ایمیل: commercial@igico.com

موقعیت ما


اینماد


تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت بین المللی بازرسی کالای تجاری می باشد.

سیم بکسل