گزارش بخش معادن شرکت بین‌المللی بازرسی کالای تجاری؛

«انگوران» و «سنگان» زیر چتر بازرسی IGI

«انگوران» و «سنگان» زیر چتر بازرسی IGI

ایران کشوری است که با در اختیار داشتن 70 نوع ماده معدنی، 41 میلیارد تن ذخایر قطعی و 57 میلیارد تن ذخایر احتمالی مواد معدنی و داشتن 11 معدن در کلاس جهانی، رتبه 12 تا 15 را در بین کشورهای معدنی جهان و رتبه نخست را در خاورمیانه دارد. ایران به تنهایی حدود 7 درصد از ذخایر شناخته شده مواد معدنی جهان را به‌خود اختصاص داده که این موهبت الهی بستر مناسبی برای رشد و توسعه اقتصادی را فراهم کرده است.
ایران در زمینه معدنکاری دارای تاریخچه‌ای غنی است به‌طوری که سابقه معدنکاری در ایران را حدود 7 هزار سال تخمین زده‌اند. کشور ما در تولید برخی از مواد معدنی در جهان بین 10 کشور نخست قرار دارد که از آن جمله می‌توان به سیمان، سنگ آهن، گچ، باریت و مس اشاره کرد.
مقام معظم رهبری در چارچوب ابلاغ سیاست‌های کلی نظام، ارتقاء سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملّی و اولویت دادن به تأمین مواد مورد نیاز صنایع داخلی کشور و صادرات مواد معدنی فرآوری شده و استفاده از موقعیت ویژه‌ زمین‌شناسی ایران و گسترش همکاری‌های بین‌المللی (علمی، فنی، اقتصادی) برای جذب و جلب دانش و منابع و امکانات داخلی و خارجی در زمینه‌ اکتشافات معدنی و ایجاد واحدهای فرآوری و تبدیل مواد معدنی به مواد واسطه و مصرفی و همچنین افزایش نرخ رشد ارزش افزوده بخش‌های صنعت، معدن و صنایع معدنی و افزایش صادرات محصولات آن با اجرای سیاست‌های کلی صنعت و معدن را ابلاغ کردند.

در حال حاضر 30 درصد از گردش مالی اقتصاد کشور وابسته به بخش معدن است که نشان از اهمیت فوق‌العاده این بخش در اقتصاد کشور را دارد. این بخش همچنین نقش به‌سزایی در ایجاد اشتغال پایدار و تولید ناخالص داخلی کشور دارا است.
پس از تصمیم مدیرعامل محترم شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین مبنی‌بر انتصاب مدیریت ارشد شرکت بین‌المللی بازرسی کالای تجاری IGI، نه تنها روال جاری اداره عمومی شرکت دچار تحول شد بلکه به‌سرعت، سیاست‌های کلان و راهبردهای شرکت نیز متناسب با شرایط محیط داخلی و بین‌المللی بازنگری و تمرکز بر بخش‌هایی که برای جذب کار و انجام پروژه تاکنون توجه کافی به آنها نشده بود در اولویت قرار گرفت. یکی از این حوزه‌ها، بازرسی و کنترل کیفی فرآورده‌های معدنی بود که با وجود ظرفیت‌های بالقوه در درون شرکت، بخش اندکی از آن مورد توجه قرار گرفته بود.
از آنجا که شرکت بین‌المللی بازرسی کالای تجاری IGI، تحقق سیاست¬ها و برنامه¬های بالادستی کشور در حوزه¬های مرتبط با ماموریت این شرکت را رسالت خود می¬داند، درعین حال توجه ویژه به سیاست‌های کلان کشور و درک جهت‌گیری¬های اقتصادی دولت برای بهره‌برداری بیش از پیش از ظرفیت‌های حوزه معدن و صنایع معدنی، باعث تدوین راهبردهای متناسب به‌منظور کسب بیشترین سهم از بازار خدمات بازرسی در این حوزه شده که با دقت و صرف زمان مناسب در حال پیاده‌سازی است.
پروژه بازرسی معدن سرب و روی انگوران
شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در آبان‌ماه سال 1399، مناقصه انجام عملیات و خدمات بازرسی محموله‌های تحویلی به شرکت‌های خریدار ماده معدنی (شامل نظارت بر نمونه‌گیری، آنالیز و تعیین عیار سرب و روی و رطوبت) در معدن سرب و روی انگوران را برگزار کرد که شرکت IGI موفق شد با کسب امتیاز فنی بالا و پیشنهاد قیمت مناسب، اجرای این پروژه را به مدت 3 سال برعهده بگیرد.
معدن سرب و روی انگوران، بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه است. این معدن در شهرستان «ماهنشان» و در ۱۳۵ کیلومتری غرب شهر زنجان واقع شده است. نزدیک‌ترین روستا به معدن، روستای «قلعه‌جوق» با جمعیت ۲۰۰ نفر و نزدیک‌ترین شهر به آن، «دندی» با جمعیت 5 هزار نفر است.

تصویر 1- موقعیت جغرافیایی معدن انگوران

راه اصلی دسترسی (زنجان، دندی، معدن) دارای مسافتی در حدود ۱۲۰ کیلومتر است. اختلاف دما در شبانه روز و همچنین بین فصل‌های سرد و گرم سال در محل معدن زیاد است. میزان ذخایر معدن انگوران در بخش روباز، 8 میلیون تن و در بخش زیرزمینی 4 میلیون تن روی با عیار بالا است. معدن انگوران از نظر عیار بالای فلز محتوی، از معادن نادر در جهان به شمار می‌رود.

تصویر 2- نمای ماهواره‌ای از محل مجتمع معدنی سرب و روی انگوران

 

پروژه بازرسی معادن سنگ آهن منطقه خواف

مجموعه کانسارهای «سنگان» با ۳۰ درصد ذخایر سنگ آهن کشور در وسعتی به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر و در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر«مشهد»، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی «خواف» و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی «سنگان» در استان خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد. از جمله ویژگی‌های بارز معادن سنگ آهن سنگان ــ خواف، امکان فعالیت‌های معدنکاری در ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح و کاهش هزینه‌های استخراج و کاهش هزینه‌های معدنکاری و نیز وجود عناصر نادر خاکی است.

دسترسی به محل کانسارهای سنگ آهن سنگان از دو مسیر آسفالته مشهد ــ تربت‌حیدریه، خواف ــ سنگان و مشهد ــ فریمان، تربت‌جام ــ تایباد و سنگان امکان پذیر بوده و معادن سنگ آهن سنگان در ۱۸ کیلومتری سنگان از طریق جاده اختصاصی آسفالته با سنگان ــ خواف و تایباد در ارتباط است و همچنین خط آهن سراسری که از «تربت‌حیدریه» به سوی شهر «هرات» در افغانستان در حال احداث است از جنوب سایت معدن سنگان عبور می‌کند.

تصویر 3- موقعیت جغرافیایی معادن منطقه خواف

با انتخاب شرکت بین‌المللی بازرسی کالای تجاری IGI در مناقصه شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان برای انجام خدمات بازرسی و کنترل کیفی خرید سنگ آهن از معادن منطقه خواف در سال 1398، مرحله دیگری از حضور در حوزه بازرسی کمی و کیفی معادن آغاز شد.

همچنین فعالیت در منطقه خواف با بازرسی و نمونه­گیری و آزمایش سنگ آهن متعلق به یکی از معادن آغاز شد و پس از یک سال، شرکت IGI موفق به ارائه خدمات تخصصی به 4 معدن بزرگ در این منطقه شد و اکنون نیز یک واحد آزمایشگاهی توسط این شرکت در منطقه تأسیس شده و علاوه بر آماده­سازی نمونه­های سنگ‌آهن، بخشی از آزمایش‌های سنگ‌آهن معادن مورد بازرسی، در این واحد انجام می­شود.

شرکت بین­المللی بازرسی کالای تجاری IGI، در حال حاضر با بهره­گیری از تجارب ارزنده به‌دست آمده در بازرسی مواد اولیه بخش معدن و صنایع معدنی، توانسته سهم قابل توجهی از بازار بازرسی را کسب و به‌عنوان شریک راهبردی، خدمات خود را با بالاترین کیفیت به کارفرمایان ارائه دهد. بازرسی سالانه بیش از 2 میلیون تن سنگ‌آهن، بیش از 1 میلیون تن خاک سرب و روی، بیش از 400 هزار تن کک متالورژی، بیش از 450 هزار تن زغال‌سنگ، بیش از 100 هزار تن گندله در کنار 6 هزار نمونه آزمایش تعیین محتوای فلزی در کانه­های معدنی و مواد اولیه مورد نیاز معدن و صنایع وابسته توسط آزمایشگاه شیمی شرکت بین­المللی بازرسی کالای تجاری که دارای گواهی­نامه ISO 17025 از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران است تنها بخشی از فعالیت­های این شرکت در حوزه معادن و فلزات هستند که همین توانسته شرکت IGI را به مرجع بازرسی کانه­های معدنی در کشور تبدیل کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


تهران، خیابان استاد مطهری، بعد از چهارراه قائم مقام فراهانی پلاک334

صندوق پستی: 3619 ــ 15875

تلفن: 4 ــ 88833170

فکس: 88833179

ایمیل: commercial@igico.com

موقعیت ما


اینماد


تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت بین المللی بازرسی کالای تجاری می باشد.

سیم بکسل